Kamouflage

Sol, blå himmel, kallt och ganska blåsigt. Jag tog Tigern till jobbet i dag. Jag var nära att köra in i en rondell som redan var upptagen av en sådan där liten, insektsliknande MC helt i svart/mattsvart med förare i svart ställ och mattsvart hjälm. Näst intill osynlig. Kamouflage och MC känns som en väldigt dålig kombo i trafiken – vad sägs om några reflexer, åtminstone? Jag har själv mattsvart hjälm (jag vet inte vad jag tänkte på när jag beställde den), men jag har åtminstone reflexväst och lite extra reflextejp på motorcykeln.

Efter jobbet svängde jag förbi JE68 i Löddeköpinge och tittade lite på nya Triumph Tiger 800 XCx 2015. Den är väldigt fin! Jag har varit sugen på Triumph Tiger Explorer 1200 XC tidigare. Den är ju så totalt stor, maffig, grym och kool och… allting! Men den är också väldigt tung. Och behöver jag verkligen alla de där hästkrafterna? Och hur är en så stor motorcykel egentligen off-road? Nja, jag tilltalas trots allt mer och mer av 800-modellen. Den är lättare, smidigare och drar mindre bensin. Den känns som ett reellt alternativ om man är sugen på att köra på grus eller ta en tur genom skogen på något som är ett mellanting av stig och väg. Samtidigt borde den ändå vara tillräckligt stor, stark och bekväm för att köra ned till Spanien med. Vi får se, jag kanske byter namn på den här bloggen till Triumph Tiger 800 snart 🙂

Jag fortsatte norrut till Bröderna Nilssons MC i Väla, en trevlig och välsorterad affär med bra service. Jag köpte ett nytt visir till min hjälm: 695 kr. Hepp! För en bit plast?! Det var klart dyrare än jag hade väntat mig. Men, köper man en hjälm för drygt 5000 kr får man kanske räkna med att delarna är dyra också. Jag fick det nya visiret monterat och med det mycket bättre sikt, så det kändes ändå som väl investerade pengar.

Jag gillar avfarten till Väla från E6. Det är en lååång och bra kurva med god sikt som är utmärkt för att träna kurvtagning. Är man osäker kan man hålla 50-60 i den, känner man sig lite mer modig kan man öka farten och stegvis lära känna de fysiska krafterna som samverkar för en bra kurvtagning. Jag höll väl runt 80 i mitten av kurvan och gasade på ganska bra ut ur den. Jag skulle vilja hålla på med kurvtagning en hel dag. Det borde vara mer kurvkörning och mindre krypkörning i körkortsutbildningen.

Mätarställning: 8 090 mil