Lufttrycket

Pumpa motorcykeln med cykelpump, går det?

i däcken på en motorcykel är viktigt för bra väggrepp och minimal friktion (vid sidan av att ha färska däck). Däcktrycket påverkar balans och bränsleförbrukning. Man vill ha så bra väggrepp som möjligt, och att slita på däcken i onödan genom fel friktion vill man ju undvika, så jag kollar däcktrycket så ofta jag kan och fyller på luft i däcken när det behövs.

Jag har mött vissa som säger att däcktrycket håller en hel säsong. Det kanske finns däck som gör det, men mina har aldrig gjort det. Framdäcket brukar tappa trycket fortare än bak. Vissa däck verkar också hålla trycket bättre än andra, eller om det är något i monteringen som inverkar.

Bensinstationer som har ett handtag med mätare som man kopplar på slangen till luftpumpen kan jag använda till mina motorcykeldäck, men alla andra stationer med ett fast handtag fungerar inte. Ventilerna sitter så till att jag inte kommer åt med den där ”pinnen”.

Jag har funderat länge på om det går att pumpa däcken på motorcykeln med pumpen till träningscykeln? Det är en rejäl pump med mätare för lufttryck, slang och ett munstycke som man klämmer åt om däckventilen. Den borde passa även till hojen. I träningscykeln har jag 6,5 kg luft i däcken, den borde kunna prestera 2,5 och 2,9 till hojen.

Jag testade i dag och det gick bra. Det övre hålet i munstycket passar till ventilerna på däcken, och med den lilla spärren/handtaget låser man fast munstycket på ventilen så att inte luften pyser ut. Mätaren på pumpen visade ett lufttryck på knappt 2 kg i både fram och bak. Det är inget jag vill köra med tills jag hittar närmaste mack som har luftpump som jag kan använda. Jag vet inte hur exakt det blev – kanske är bensinmackarnas luftpumpar mer precisa – men jag pumpade upp fram- och backdäck till 2,5 respektive 2,9 kg.

Något för långturen kanske: en handpump med en bit slang, ett munstycke som passar och som man kan klämma åt om ventilen och en mätare som visar lufttrycket. Så att man alltid kan ha rätt lufttryck i däcken.