Besiktad

På besiktningen.

Jag besiktade hojen i fredags, innan den blev belagd med ’inträtt körförbud’ som sommaren 2019 då jag helt missade att besikta hojen och fick en påminnelse av Polisen för 1 500 kr.

Jag hade inte tvättat hojen före besiktningen, det kan nog vara en bra idé, men det gick bra i alla fall. Besiktningsmannen klagade lite över skyddet framför framljuset, annars var allt bra och vi blev godkända.

Jag tackade för påminnelsen om skyddet framför ljuset. Jag har tänkt på att be verksta’n ta bort det vid nästa service, men när jag kom hem tog jag bort det själv. Så svårt var det inte. Och ljuset blir mycket bättre, jag syns bättre nu.

Det där skyddet var mest en kool grej när hojen var ny. Hasplåten och skyddet framför kylaren är också extra – plåt istf plast – och dem har jag haft användning för, men framljusskyddet har mest varit en flugfångare 🙂

Jag körde iväg och beställde tid för service också. Min beställning via webben hade kommit bort i ett SPAM-filter. Killen, den unga och lite för ivriga, som tog emot min beställning hade noll koll. Han trodde att serviceintervallet på min hoj är varje 1 600 km, att det inte var en 2 000-milaservice med bl.a. ventilkontroll och att min hoj har gasvajer. Jag blev lite kallsvettig av det och får nog ta upp det där med verksta’n. Jag lämnar in hojen hos dem för att jag själv inte kan mecka det som behövs; för att jag utgår från att de har den kunskap, kompetens och koll som inte jag har. Om inte kan jag lika gärna gå någon annanstans.