Jag såg på The Pack att både Cake och RGNT Motorcycles har gått i konkurs nyligen. Cake har vunnit prestigefyllda designpriser och RGNT är ju snygg så man baxnar, dessutom svensktillverkad med ett relativt rimligt pris. Det är Cake också, svenskt. Men det räcker tydligen inte med att vara elektrisk och ha en snygg design. Kanske är det en mognadsprocess branschen måste gå igenom. En elektrisk motorcykel som är och känns som en iPad på två hjul är inte intressant – i längden. Själv är jag positivt inställd till elektriska motorcyklar och ser inget annat framför mig än att min nästa hoj är elektrisk. Men allt som inte kommer minst 30 mil på en laddning ser jag mest som dyra – om än snygga – leksaker. Något annat jag saknar när det gäller el-motorcyklar, är information om vad man gör när batteriet börjar degradera? Jag har mejlat ett par tillverkare och frågat just det: ”Kommer det att finnas möjlighet att köpa ett nytt batteri? Ungefär mellan tummen och pekfingret, hur mycket kommer det att kosta i sådana fall? Eller förväntas jag helt enkelt köpa en ny motorcykel när batteriet tar slut?” För det gör det ju, till slut. Ett batteri har en begränsad livslängd; en begränsad mängd uppladdningar och urladdningar. Jag har kört drygt 14 000 mil på 9 säsonger, och då har jag hållit igen, så det är en relevant fråga. Men jag har inte fått någon respons på mina mejl – jag vet inte ens om de har kommit fram eller om någon har läst dem eller vad. Så, jag väntar och fortsätter med bensin ett tag till. Kanske inte för att jag kommer så mycket längre än 30 mil på en tank, utan för att jag fyller en tom tank på några minuter och kan köra ytterligare 30 mil med en gång. Och jag kör ofta 30, 40, 50 mil eller längre. Ska jag bara ned till stranden tar jag cykeln.