Premiär

Triumph Tiger 900 - SkåneJag skulle ha kört årets första tur i söndags egentligen, men då visade det sig att batteriet hade somnat in under vintern. Någon sade att MC-batterier har en beräknad livslängd på några år. Mitt satt i motorcykeln när jag köpte den 2012, och det var kanske inte helt nytt då, så det är väl inte så konstigt att det tog slut inför den här säsongen. Jag fick skjuts på en skön Suzuki V-strom* från 2014 till närmsta Biltema och köpte ett nytt batteri men upptäckte att det var fel när vi kom hem igen. Tillbaka dagen efter och byta. Nu sitter det på plats och verkar fungera som det ska.

Inför säsongen 2013 och 2014 var jag tvungen att använda startgas för att få i gång motorcykeln efter vintervilan. Host, hack, poff och mycket illaluktande rök. Men efter förra säsongens många och långa besök på Ackes MC- & motorservice räckte det med ett fulladdat – och nytt – batteri och choke i dag. Den var lite trött de första kilometrarna men vaknade snart till liv och kändes lika bra som förra säsongen.

Jag var ute i ca. fyra timmar och körde 17-18 mil. Jag körde bort till Skäralid en sväng innan jag körde vidare och hamnade i Höör. Där såg jag en skylt mot Malmö och körde åt det hållet. Jag genade över Lund och tog E6 en bit norrut där jag testade farterna runt 120 km/h.

Jag köpte en ny kåpa för några veckor sedan på eBay, en ’touring wind shield’. Det var första gången jag köpte något på eBay men det gick bra. Kåpan + frakt kostade drygt 1100 kr. Det var det värt. Den tidigare kåpan var egentligen inte anpassad för Triumph Tiger 900 årsmodell 93-98 men funkade ändå på något sätt. Den här är tillverkad för min modell och sitter mycket bättre. Den är smalare och släpper kanske förbi lite mer vind på sidorna, men den verkar vara snäppet bättre på att skjuta undan luften ovanför mig. Jag får fortfarande mycket av fartvinden rakt i ansiktet, typ, men det kändes liiite bättre i dag med nya kåpan. Och den är snyggare 🙂

Jag var ganska ringrostig den första halvtimman och visste inte riktigt var jag hade mig själv, motorcykeln eller andra fordon någonstans, men efter någon timma satt allting där det skulle och det kändes bra igen. Motorcykeln gick hur bra som helst men var lite kinkig ibland när jag skulle starta. Jag tryckte in startknappen men ingenting alls hände – tvärdött! Inte ens ett litet surr eller ljud eller något alls. Det var som om jag hade glömt batteriet kvar i garaget. Jag släppte kopplingen, stängde av tändningen, lade i friläget och väntade en stund innan jag prövade igen. Av gammal vana håller jag in kopplingen men det hjälper inte. Jag släpper den och försöker igen och då startar motorcykeln plötsligt hur fint och smidigt som helst. Märkligt.

* Jag såg ett test av nya Suzuki V-strom på YouTube på tyska, och det var så kul för att de sade ”Suzuki [ fa-schtrom ]” eftersom man uttalar v som f i tyskan