Mina första MC-stövlar köpte jag på Biltema. De fungerade bra första säsongen och höll mina fötter varma och torra. De kändes smidiga också, schyssta stövlar för en nybörjare som jag. Andra säsongen kunde jag hälla ut vatten ur dem efter ett kraftigt regn. Första gången trodde jag att jag hade tappat stövlarna på vägen, sedan att det var hål i dem, men nu under tredje säsongen insåg jag att de tar in vatten främst via den där vadderade delen/”plösen” på framsidan av stöveln, utanpå vristen. Om jag fettar in den kanske det blir bättre. Det kanske är likadant för alla stövlar. Å andra sidan är de väldigt slitna och inte mycket till skydd om det skulle hända en olycka.
Jag köpte ett par nya MC-stövlar på outlet i stället, Lindstrand Outlast. Bra, rejäla kängor. Skydd för fotknölarna har nog alla MC-stövlar, fast många har bara lite extra gummi i form av en ringliknande uppbyggnad, men Lindstrand har rejäla och hårda skydd för fotknölarna, tårna och framsidan av benet. De känns lite som ett par slalomkängor. De gamla känns som att åka motorcykel barftota i jämförelse.
Jag har fortfarande inte riktigt lärt mig hur jag växlar i de nya MC-stövlarna. Jag får in friläget ibland och missar växlar och har mig – skitjobbigt! Det verkar som att konsten att växla är något som sitter i kroppen, och att känslan i foten/stöveln är intimt kopplad med hur växelhanden agerar. Det lär ta ett tag innan jag har gått in mina nya Lindstrand och vant mig vid känslan i dem och kan växla mjukt igen. Men det är väl något man lär sig. Och det känns trots allt bättre med ett par rejäla MC-kängor som håller fötterna torra och har bättre skydd. Yttersulorna är bättre också. Jag har bättre ”väg-grepp” nu och de känns inte lika halkiga på grus och annat glattare underlag som de gamla kunde vara.