Vinterservice

Jag hämtade Tigern hos Ackes i dag. Den här gången har han bytt gaffelfjädrar, gaffelolja, bromsklotsar bak, diverse packningar, olja och -filter, drivpaket och lite annat.

Jag hörde att kedjan rasslade och lät kass när jag körde dit Tigern för ett par veckor sedan, och jag vet att jag har kört drygt 2000 mil på samma drivpaket och slarvat med att smörja kedjan under hösten, men jag blev ändå lite förvånad när Acke sade att mitt drivpaket var det värsta han har sett. Och det var nog mest bara var tur att den inte har gått av. Wow! Vad jag förstår har han meckat Triumph och Norton sedan 70-talet, så min kedja kan inte ha varit lite dålig. Jag bjuder på det och känner mig nästan lite stolt över det 🙂

Jag frågade om vi skulle boka tid för vår-service med en gång. Men han har servat Tigern så mycket under den här säsongen och allt väsentligt och viktigt är ju bytt och så, så det är bara att ta fram den i vår och börja köra när solen tittar fram igen. Se bara till att låta det regna ordentligt några dagar först, så att vägsaltet sköljs bort. Och jag kan återkomma för en service nästa höst i stället.

Jag kände ingen skillnad på framfjädringen när jag körde hem. Det kanske inte ska märkas någon större skillnad, men det är hursomhelst bra att veta att gaffelfjädrar och gaffelolja är bytt nu. Kopplingen kändes smidigare, han pratade något om att han hade bytt någon packning där, det måste vara den som gör det.

Kallt var det. Det kan inte ha varit mer än några grader. Jag var lite rädd för halka men väglaget var torrt och fint och jag klarade mig hem utan att gå omkull. Det kändes märkligt att köra motorcykel bara åtta dagar före Julafton. Men samtidigt kul. Det är alltid kul att köra motorcykel. Nu är det dags för lite vintervila innan ljuset och värmen vänder åter och vi kan börja köra motorcykel igen. Jag ser redan fram mot det.

Mätarställning: 8 051 mil