Årets sista tur, i alla fall ”officiellt”, gick till tvätthallen. Fyllde tanken med 98-oktanig bensin och en halv flaska STP Complete System Cleaner (för bensin). Jag använde någon ’Injector Cleaner’ tidigare i höstas och tyckte nog att det gav resultat. Nu är det dags för vintervilan, men jag hoppas väder och väglag tillåter en kortare dagstur då och då.
Mätarställningen efter fyra säsonger är drygt 9 200 mil. Jag minns inte vad den var i början av den här säsongen, men jag har kört drygt 1 500 mil i år. Trippmätaren för de senaste 882 milen visar en genomsnittshastighet på 57,8 km/h och en bensinförbrukning på 0,47 l/mil. Förbrukningen tycker jag är helt okej, med tanke på att jag jobbpendlar ca. 600 mil/säsong (stadskörning, lite motorväg, stadskörning igen) och då blir körstilen därefter med många stop & start, snabba accelerationer vid rondeller och trafikljus samt relativt hög hastighet.
Det jag minns bäst från säsongen 2018 är den extrema värmen som aldrig tog slut. Vid något tillfälle var jag ute och körde när det var 32 grader varmt. Det var som någon stod framför mig med med en stor hårtork och blåste hetluft på mig – det brände! Det ska sägas att jag aldrig kör i t.ex. shorts i t-shirt, utan alltid med full skyddsutrustning. Men det fungerade förvånansvärt bra ändå, och man kan ha mer eller mindre öppet vid fötter, händer och hals. Något annat jag kommer att minnas är känslan efter jag bytte styrlager, typ 1 000 mil försent: ”Wow! Hur har jag orkat köra med en så trög styrning?” Det var verkligen som en ny motorcykel; som att ha kört i hjulspår halva säsongen och sedan blev alla vägar platta och jättefina igen 🙂
Jag hoppas nästa säsong blir lite mer normal sett till väder och värme, även om det innebär mer regn. Och att en god vän tar MC-kortet till våren och köper hoj. Och att vi/jag kommer i väg till Norge. Jag vill försöka ta mig över Öresundsbron också och åtminstone köra Öresund runt, eller kanske en sväng till Berlin eller Paris. We’ll see, med en bra hoj kommer man långt <3