98 oktan

Jag ringde Acke i dag och frågade om det mystiska ”hostandet” jag upplevt lite till och från de senaste dagarna och skrivit om i några inlägg. Han hade inget givet svar men trodde inte att förgasarna behövde justeras. Eftersom jag använder StarTron borde det inte vara kondens i bensintanken heller. Att det är något elektriskt som krånglar eller glappar någonstans kan inte uteslutas helt, men det är väldigt svårt att säga vad det kan vara eller felsöka det, särskilt när jag inte kan reproducera fenomenet. Ackes tips blev att börja med att tanka 98 oktanig bensin några gånger och testa om det gör skillnad. När Triumph tillverkade Tiger 900 för 20 år sedan var 95 oktanig bensin av en annan kvalitet än i dag då den är mycket mer uppblandad med etanol och annat. Det fungerar tydligen inte alltid så bra med de äldre motorerna. Jag har stått vid bensinpumpen och tänkt på det förut, att det borde väl gå att tanka 98 oktanig bensin lika gärna? Den verkar vara lite finare, renare och mer… högoktanig, liksom. Men jag har aldrig vågat, det står i instruktionsboken att det bara är blyfri 95 oktanig som gäller. Men den 98 oktaniga bensinen är ju också blyfri, och om den stora skillnaden är att det är mer bensin i 98 än i 95 och motorn inte mår alltför bra av etanolen i 95, då känns det befogat att pröva. Tillsammans med StarTron som vanligt. Det ska bli mycket intressant.