Åkte till en kompis på Bjärehalvön i dag. Det gick bra till Ängelholm, strax därefter hostade motorcykeln till igen sådär konstigt som den gjorde i går och stannade. Det blir liksom ett hack i motorgången. Är det ett väldigt kort hack, som ett ögonblicks glapp i strömmen till en lampa ungefär, är det som att motorn bara ”hostar” till lite men fortsätter att gå. Men är det ett större; längre; djupare hack, stannar den helt. Den här gången lyckades jag inte krångla igång den igen medan den fortfarande rullade. Tur att jag låg i högerfil och hade nära till vägrenen där jag stannade. På med varningsblinkers och traggla ned växeln till friläge. Jobbigt, farligt och pinsamt. Vad f-n kan det vara för fel!? Stäng av allting, be en stilla och snabb bön, och starta igen. Rulla sakta in på närmsta avfart. Jag stannar på en parkering, startar och ger full choke några gånger och låter motorn ”blåsa” ur lite på 5000 varv och stänger av med dödarknappen. Sedan får den gå på tomgång ett tag så den blir riktigt varm. Efter ett tag kör jag vidare, men inte på motorvägen.
Jag kör mot Torekov, typ, och snurrar runt lite i Grevie innan jag hittar rätt. Det är mycket vackert på Bjäre, nästan svårt att hålla ögonen på vägen, och det gör inget att köra lite fel. Landskapet ut mot havet är öppet och bitvis nästan lika platt som längre söderut, men det känns som att marken ligger högre över havsytan här än nere vid t.ex. Malmö.
Jag kom fram utan fler oönskade stopp. På vägen hem gick det ännu bättre, inga hack; glapp eller stopp alls. Skönt! Det kanske är – var – så enkelt som lite kondens eller någon annan slags fukt i bensintanken. Det borde gå över av sig självt, hoppas jag.
Eller så är det något annat som är lite stelbent efter vintervilan. Något i förgasaren kanske? ”För att motorn ska fungera måste den matas med rätt blandning av bränsle och luft. Blandningsförhållandet man strävar efter ligger runt 1:14 vilket betyder 1 g bränsle på 14 g luft.” (Källa: Braigasen.com) Förgasaren verkar vara en mycket invecklad komponent av finmekanik som fungerar med hjälp av undertryck. Antagligen behövs inte mycket för att störa förhållandet mellan luft och bensin och därmed förbränningen vilket märks i motorgången. De närmsta dagarnas körning får väl visa om det handlar om lite ”stelbenthet” efter vintervilan eller om det är något mer allvarligt som behöver åtgärdas mer handgripligen.
Mätarställning: 8 222 mil