”Den där skruven ska jag försöka hitta en bättre av.” Skruven ifråga är en av skruvarna som håller fast framkåpan och som sitter i tanken. Jag lade märke till den förra året, att den är udda från de andra skruvarna. Den sitter liksom bakvänt på något sätt, är lite för lång och får änden av framkåpan att böja ut lite. Det är ingen stor sak och jag kan definitivt leva med en udda skruv, men jag vill ändå försöka ersätta den med en som passar lite bättre och snyggare.
Jag skruvade bort en av de andra skruvarna och gick ned till järnaffären och fick tag i en nästan likadan. När jag tog bort den udda skruven såg jag att den satt bara i framkåpan – det fanns inget hål i tanken där man kunde skruva i, som på de andra ställena. Märkligt. Jag såg att det satt någon slags tejpliknande massa för där hålet borde vara och tänkte: ”Har han spacklat igen skruvhålet? Varför det?” Jag skrapade lite försiktigt med en skruvmejsel med hopp om att hitta skruvhålet under en bit tejp, lackfärg eller kanske ett tunt lager av något slags plast-spackel.
I stället började det lukta bensin.
Näääeeeej! Det kan inte vara sant! Jag har haft hål i bensintanken! Vad f-n ska jag på allting och göra?! Det hade varit mycket bättre med en udda skruv än en läckande bensintank. Och vi som ska ned till landet i helgen. Men, å andra sidan… det var inte mycket jag skrapade bort av det där svarta kletet, max ett par millimetrar, innan det började läcka bensin. Ska det verkligen vara så? Om man lagar ett hål i en bensintank borde man spackla igen det ordentligare än så. Eller är det spacklat med gips?
Hursomhelst, något måste göras. Motorcykeln kan ju inte stå i garaget och läcka bensin, och jag kan inte köra med en läckande tank. Att tömma tanken känns som en bra första grej att göra. Men hur gör man det? Kanske om jag pillar bort den där lilla slangen från bensinkranen? Ja, titta, här kommer bensinen! 5-litersdunken fylldes snabbt och jag sprang över till OKQ8 och köpte en till och fyllde den också. Det fanns fortfarande bensin kvar i tanken. Jag hällde över en av dunkarna i min handledares motorcykel och fortsatte tömma min. Och nu sinade det. Jag gick över till reservtanken som enligt uppgift av säljaren skulle rymma 5 liter, men det var snarare 1 liter. Sedan var tanken tom.
”If it’s not broken, don’t fucking touch it!” har jag lärt mig av en kompis som har segelbåt. Det ligger något i det. Varför skulle jag på något som inte var uppenbart trasigt? Men vid närmare eftertanke måste jag ändå vara glad att jag upptäckte det. Jag vet inte hur man lagar en bensintank, men det kan inte vara rätt att det börjar sippra igenom bensin för att jag skrapar bort 2 mm av lagningen. Då kan det väl inte vara tillräckligt tjockt, eller så löser bensinen upp lagningen (och vad hamnar då i motorn?).
Jag ska försöka laga tanken provisoriskt i morgon med Plastic Padding eller något, men nästa vecka måste jag göra något mer hållbart. Jag får tömma tanken igen, rengöra den, torka den, borra upp hålet försiktigt och båt-plasta igen det ordentligt. Så att det håller. Jag får googla ’laga mc tank’. Någon måste ha gjort det förut och skrivit om det på nätet. Wish me luck.