Tjuvstopp

I dag åkte vi till Kullaberg. Vackert och kallt. Jag har tunna innehandskar i mina vanliga MC-handskar, och det hjälper, men jag borde investera i ett par ordentliga vinterhandskar. Brrrr, vad kallt! Och jag börjar förstå sådana där jackor med dubbelknäppning där dragkedjan sitter utmed ena sidan. Det hjälper inte hur noggrant man än knäpper en vanlig MC-jacka med dragkedja mitt fram på magen – en sådan dragkedja är aldrig helt tät och kalluften kommer att hitta minsta lilla 10-dels-millimeter-glipa och leta sig in där och kyla ned hela dig.

I dag fick jag uppleva något som jag tror kallas för tjuvstopp eller tjuvstanna. Tigern gick bra på väg till Kullaberg, men på väg hem liksom hostade den till och stannade. Elen fungerade fortfarande men motorn bara… dog, liksom. Rulla in på vägrenen, på med varningsblinkers och försöka krångla igång motorcykeln igen. Det gick bra, men vid en Stopp-skylt hände samma sak igen. Host, host och stanna. Men det gick bra att starta om medan jag fortfarande rullade, så jag redde ut situationen utan att störa alltför mycket.

Jag Googlade ’motorcykel stanna plötsligt’ när jag kom hem men fick inga entydiga, enkla svar. De flesta svar handlade om att justera blandningen av luft och bensin, som jag förstod det. Kan det ha varit det? Stoppen var ju så plötsliga, så tvära – som att släcka och slå på en lampa, ungefär – att jag gissade snarare på något elektriskt. Men tändstift, -kablar och -spolar är nyligen bytta. En del av svaren handlade om att det kan vara glapp i dödarknappen eller någon kabel någonstans. Andra svar handlade om att det kan vara fukt/kondens på något litet ställe där det ska vara torrt, vilket ställer till det såhär års.

Jag körde en tur till och problemen kvarstod. Host, host och det small till under sadeln och sedan stopp på motorvägen igen. Inte bara pinsamt, utan också väldigt farligt att stå stilla i vägrenen. Jag kom iväg till slut i alla fall och körde av på närmsta avfart, in på ett industriområde och tog av sadeln för att felsöka lite.

Batteriet? Nej, det är samma som satt i när jag köpte motorcykeln, det har jag kört på i tre säsonger utan problem. Och det har korrekt antal V och AH. Luftburken? Ingen aning. Det är hursomhelst inget jag kan fixa här. Glapp i någon ledning eller kabel? Nja, då borde stoppen hänga ihop med varje gång jag kopplar eller svänger till höger eller nå’t. Dödarknappen, då? Tja, det kan ju ha bildats lite ärg eller nå’t i den som spökar på något sätt. Who knows? Jag vet i alla fall att jag aldrig använder den för att stanna med. Det kanske man ska göra – use it or lose it.

Jag startade, chokade för fullt en stund och lät motorn varva på 5000-6000 varv och dödade motorn med dödarknappen. Jag gjorde det några gånger. Jag vet inte om det gjorde något, men jag kunde köra till närmsta mack utan problem och tanka. Efter det fungerade den faktiskt bra. Jag körde ganska långt och varierat i olika hastigheter, men Tigern spann som en katt igen, hela vägen hem.

Min teori är att det kanske hade något med bränsleblandningen att göra i alla fall. Det kan ha varit fukt/kondens i bensintanken som ställde till det. Att det försvann när jag fyllde tanken med bensin verkar konstigt. En enkel förklaring är att det helt enkelt var för lite bensin i tanken. Men jag brukar kunna köra på bensinångorna, det ska man ju kunna göra. Tanken rymmer 25 liter och en gång tankade jag 23,5 liter. Men det är klart, tillförseln av bensin till förgasarna bygger på något slags undertryck/vakum, och lite kondens på fel ställe i kombination med att det är kallt, kanske gör att det inte bildas tilräckligt tryck för ett jämt flöde, vilket åtgärdas när tanken är full igen.

De följande dagarnas motorcykelkörning – och ändring i vädret; det ska visst bli lite varmare framöver – lär väl avslöja vad som kan vara fel. Jag hoppas och tror att det var lite kondens i tanken som ställde till det.

Mätarställning: 8 207 mil